Apple retail stores.

Дни след официалното представянето на новият iPhone 5, дойде време и ние да кажем нещо за най-скъпата компания в света. Няма да коментираме колко велики са продуктите на Apple, нито ще правим ревю на някой компютър, таблет или телефон. Ще хвърлим малък поглед към интериорния дизайн на магазините им. Защото според нас те остават малко на заден план след самите продукти. Който е чел автобиографията на Стив Джобс знае, че зад всеки един продукт стои гениална философия, идея и мисъл. Същото важи и за магазините, в които се продават тези устройства.



Преди месец имах възможност да посетя и видя на място петте магазина в Манхатън, Ню Йорк. Няма да крия очарованието и възхищението си от атмосферата вътре. Всяко едно от помещенията се пръскаше по шевовете от хора, изпробващи новите устройства, търсещи съвет от продавач-консултант, наричан “Genius”. Идеята зад самите магазини не е просто да те накара да купиш. Apple иска да те накара да се чувстваш добре. Дори първоначалната идея на Джобс (още докато е в NExT) е била да направи кибер-кафета, където посетителите да могат да пият кафе, да хапват сандвичи и успоредно с това да сърфират из уеб пространството и да чатят. А пък след това ако им хареса, просто да купят. След това Джобс углавява Apple и продължава да гони идеята си, че продуктите му не могат да бъдат показвани на рафтовете на обикновенните магазини, редом до грозните и неугледни устройства на конкуренцията. От друга страна в един голям магазин, претъпкан с всевъзможни технологични играчки, човек няма как да изпита и удоволствието да бъде обслужен по подобаващия начин.

Та, да се върнем на темата за дизайна. Всеки един от магазините е съобразен с локацията и културата на съотвеното място. В някои от тях има подиуми за обучителни сесии и събития, специални зони за деца, където могат да играят игри и да ползват образователен софтуер. Всеки един от обектите обаче задължително има Genius bar – мястото, където потребителите могат да получат информация за конкретен продукт, да попитат за даден проблем или да наемат техник. Преди всичко Apple държи своите клиенти да бъдат доволни и щастливи.

За проектирането на магазините си в Ню Йорк, Apple наема архитектите от Bohlin Cywinski Jackson. Първият е в SoHo през 2002 г., но определено перлата в короната е този на 5-то авеню. Това е и първият магазин от веригата, работещ 24 часа в денонощието. Има логика – намира се в центъра на градът, който никога не спи.

Магазинът е разположен на площад General Motors. Разликата между този и всички останали търговски площи е, че тук самият магазин е разположен под земята, а за да влезеш вътре трябва първо да прекрачиш входа на голям стъклен куб, седящ самосиндикално в средата на площада, и след това посредством уникална стъклена стълба се слиза надолу към сърцето на обекта. И изведнъж, сякаш от нищото, Ню Йорк има ново обществено пространство, източник на градска гордост и естетическа наслада. Въпросният куб е с височина 32 метра и в центъра си съдържа стъклен асансьор, увит от кръгло стъклено стълбище. През деня той играе ролята на оберлихт, пропускащ светлината вътре, а нощем става “прожектор”, пръскащ светлина навън и нагоре.


Използваните материали в интериора са неръждаема стомана, камък и стъкло. За пода е използван специален италиански каменен под, донесен специално за този магазин. Мебелите, върху които изпитвате цялото удоволствие от продуктите са от натурално дърво. Всички тези елементи са уникално комбинирани така, че да са запомнящи и успоредно с това да провокират ненатрапчив и сдържан фон.

Определено магазините на Apple са доказателство, че дизайн и технология могат да вървят ръка за ръка не само в продуктовия дизайн, а и в интериорния.

И за край : един щастлив клиент :)

Пожелавам на всеки един от вас да има възможността да посети това невероятно място. Изживяването е уникално и си заслужава да се изпита !

Oчаквайте кратки пътеписи и наблюдения от Ню Йорк и други интересни места в САЩ.

Павел Янев | architect | All in Studio

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


Please type the characters of this captcha image in the input box

Please type the characters of this captcha image in the input box

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>