Бъдещето на coworking-ите

Едно интервю с Мирослав Мирославов от cowork.bg

Да разчупим малко лятната атмосфера с едно интервю с една нова звезда на предприемаческия хоризонт в България! Миро - програмист и мениджър с дългогодишен опит в Телерик. Предприемач и основател на ИТ блога SofiaValley. Преди година стартира компания, специализирана в разработването на софтуер за управление и планиране на работно пространство – Office R&D. Компанията е българо-английска със седалища в Лондон и София, като основните клиенти са в Лондон. В началото на 2015 компания получава финансиране и е част от Акселератор програмата на PiLabs, London /писахме за техния офис преди време – тук/

Голям почитател на гъвкавите работни пространства. Често работи от кафета, coworking-и и офиси по цял свят. Обича правилно планирани пространства, балансирани между стил, функционалност и колаборация между хората.

miro-officernd

Миро ще ни разкаже малко повече за CoWorking-ите. Къде са те, лесно ли се откриват, кой ги ползва и може ли нашият офис да стане coworking пространство? Отговори на тези и други въпроси, по-надолу!

Какво е cowork.bg?

Cowork.bg свързва компании, които имат свободно офис пространство със стартиращи компании, които имат нужда от офис. Домакините ни са coworking пространства, споделени/гъвкави офиси или компании, които имат свободни бюра. Гостите ни са стартиращи компании, предприемачи и професионалисти, които търсят гъвкав офис без дългосрочно обвързване.

Разкажи малко повече. Какво значи ‘споделено работно пространство’?

С cowork.bg искаме да развием културата за споделяне на работно пространство в България. Вече има сериозни наченки на тази култура в по-големите градове в България, с появата на coworking пространствата. Друг вид са така наречените ‘обслужени офиси’ (serviced offices) – това са офиси, в които всичко необходимо ти е предоставено – бюро, зали за срещи, охрана, почистване и т.н. Ние искаме от една страна да направим по-лесно намирането на тези пространства, а от друга да отключим още един вид споделяне – отдаването на свободни бюра в традиционните компании или създаване на микро coworking-и (инкубатори) в офисите им. Това е част от идеята за ‘Споделена икономика’ в частност за офиси.

Second-Home-by-SelgasCano_dezeen_468_9

Защо една компания би искала да сподели офиса си?

Има реално 3 добри причини за това. Първата по мое мнение е, че по този начин може да създаде общност от професионалисти в своя офис, подобрявайки имиджа и разпознаваемоста на компанията. От друга страна това са допълнителни приходи, които най-малкото ще намалят разходите за офис пространство. Не на последно място, споделяйки офиса си със стартираща компания, реално им помагаш в първите, най-трудни стъпки.

Защо една стартираща компания би търсила гъвкав офис?

Стартъпите търсят гъвкавост на работното пространство без дългосрочна обвързаност. Когато тепърва стартираш, не знаеш колко голям офис ти трябва (колко бюра) – след месец може да ти трябват 10, а след още 3 месеца да се наложи да затвориш дейност. При тази динамика е по-логично да търсиш офис, където не е нужно да се обвързваш дългосрочно и можеш да растеш и намаляваш вътре в него. В същото време плащаш само за това, което ползваш. Office as a Service, ако мога така да се изразя на софтуерен език.

Втората добра причина е, че като стартъп не искаш да се изолираш от света, работейки сами в апартамент. На теб ти трябва да колаборираш с други компании и да разширяваш контактите си.

Това значи ли, че тези офиси са само за стартъпи?

Разбира се, че не. Представете си, че сте компания в областта на услугите, например счетоводна кантора, маркетинг специалисти, софтуерни консултанти, а защо не и архитекти. Не е ли по-логично да сте в един офис, близо до потенциалните си клиенти? По-този начин значително ще разширите мрежата си от контакти и клиенти, ставайки разпознаваеми и по-лесно достъпни.

Аз виждам много проблеми като сигурност, договори, плащания, управление на пространстовото…

Да, има много отворени въпроси и затова направихме cowork.bg. Ние знаем как се разрешават тези проблеми, защото създаваме софтуер, който ги разрешава. Нашата компания е Българо-английска софтуерна фирма, специализирана в създаването на платформа за управление на споделено, гъвкаво работно пространство. Това ни дава възможност да решим споменатите проблеми по елегантен и удобен начин. :)

Важен ли е интериорния дизайн в co-working-ите?

Важен е, разбира се. В работните пространства прекарваме повече време отколкото вкъщи! Всеки кът трябва да е така проектиран и направен, че да създава уют и желание за работа. Едно от най-важните неща, които архитектите и дизайнерите трябва да вземат предвид е акустиката, тъй като в един огромен спейс е изключително неприятно някой да ходи около теб, да говори по телефона или различните тимове да правят брейнсторминг докато ти се опитваш да се фокусираш!

Какво следва за cowork.bg?

В момента събираме компании, които имат желание да споделят офиса си. Вече има сериозен интерес и от двете страни – компании, които искат да споделят офиса и такива, които търсят подобни офиси. Следващите стъпки са да доразвием софтуера и да пуснем картата, на която ще показваме офисите. Всеки офис ще бъде презентиран с достатъчно снимки, цени, ревюта и всичко необходимо. По този начин печелят и двете страни – тези, които предлагат и тези, които търсят.

Прочетете още по темата:

Sofia Valley – споделените работни пространства.

Офисът на PiLabs в Лондон.

Къде програмистите срещат интериорните дизайнери и архитекти?

Офисите на 21 век.

Снимки на вашите офиси!

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


Please type the characters of this captcha image in the input box

Please type the characters of this captcha image in the input box

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>