Диалогът с клиентите

Нашата практика, а и на колегите, занимаващи се с интериорен дизайн, показва, че повечето хора не знаят в какво се състои услугата интериорен дизайн и архитектура. Засегнахме темата и обяснихме на кратко нещата, свързани с този тип сървиз. В светлината на прожекторите обаче стои и диалогът между дизайнерите и клиентите.

Да кажем, че вече сте сигурен, че използвате услугите на някой архитект или дизайнер. Идва вече трудният момент когато и двете страни трябва да са наясно какво точно ще се прави, кой ще го прави, как и кога ще го прави. По време на процеса се случват поредица от проблеми, породени от липсата на правилна комуникация от двете страни. Но нека не избързваме и започнем от самото начало . . .

Какво всъщност се случва когато дизайнерите и клиените се срещнат ?

Когато клиентът отвори страниците на списание „Наш дом“, „Браваказа“ или кое да е друго списание, за да покаже кухнят, която иска, но не точно в тези цветове и не точно в тази конфигурация, но все пак да прилича на нея. За архитектите при проектирането на сграда важи същото – ако може стъклото да блести, но не съвсем! Ако може фасадата да е по – тъмна, но да запази същата осветеност?! Да има лятно усещане като цяло, но с нюанс на коледно шопинг настроение?!? Бялото не изглежда достатъчно БЯЛО! Да има повече атмосферност?? В дадения случай на архитекта просто му иде да изсипе чашата си с кафе върху списанието и да ви тегли една майна. От друга страна обаче стои гледната точка на клиента. Той знае, че архитекта е талантлив…че знае много повече за дизайн, пространства и строителство от него. Нали в крайна сметка за това го е наел. И в действителност има нужа от неговата помощ, за да реализира проекта, за който е спестявал толкова много пари. Клиентът има нужда от уменията на архитекта, от неговия опит, от неговата страст. Нуждае се крайно от тези неща и по-малко от неговите глупости за това как трябва да се направи проект, който да влезе във всички списания на всяка цена. Повечето клиенти не искат да им се показва какво може да се изгради. Те искат да бъде включени в процеса. Искат да бъдат изслушани техните идеи, да бъдат обсъдени различните варианти. Правилното отношение е когато между двете страни се породи дискусия и диалог. Когато идеите са между архитект и клиент, а не от архитект към клиент. Клиентите искат да им бъдат предложени варианти и решения, от които да могат да изберат, да си про – активен в комуникацията с тях, а не да чакаш цялата информация да ти бъде смляна и предоставена, за което просто няма да остане време. Огромна част от енергията, която поглъща един проект отива именно в общуването с клиента и правилното степенуване на приоритетите при разпределяне на собствените усилия и ресурси.

Когато клиентът не разбира какво казва дизайнера, той иска да му бъде повторено, използвайки такива думи, че и двамата да се разберат. Повечето архитекти подценяват клиентите си и смятат, че са по-глупави от тях. Това не е така. Клиентът е достатъчно образован и културен. Той го е доказал вече, идвайки при вас, решен да ползва услугите на компетентен професионалист. Неговият професионален фокус е просто на място, различно от това на дизайнера. Така, че архитектите да спрат да гледат през рамките на тънките си черни очила и да толерират некомпетентността на своите клиенти. Те не ги осъждат за липсата от разбиране на тънкостите на техните занаяти.

Дизайнерите трябва да са сигурни, че обясняват правилно на своите клиенти. Трябва да го обесняват така, че да е разбираемо дори за едно 4 годишно дете. Когато започне да звучи снизходително, просто трябва да превключат предавките  и да започнат да говорят все едно обесняват на Ренцо Пиано. Тогава те (клиентите) ще гледат с благоговение (и архитектът ще си каже на ум „господи, благодаря ти“). И въпреки, че на клиента не му трябва да знае кой е Ренцо Пиано, дизайнерите не трябва да го съди за това. Той трябва да използва прост език. Вместо да обеснява каква е разликата между лоджия, балкон и тераса, той просто може да каже „тераса“. А и никой не гласува доверие на човек, който не може да общува ясно, разбираемо и уверено.

Много често в процеса на работа, клиентите получават просветление и идват с нови идеи и желания. В повечето случаи дизайнерите се дразнят, че трябва да започнат почти от начало. Но това е част от процеса. Проектът е като едно малко дете, което расте и претърпява промени. Клиентът има нужда да бъде чут когато говори. Той не говори, за да чуе звука от гласа на собствения си глас. Опитва се да каже от какво има нужда и ще го повтаря и повтаря докато не го получи. И ще разчита да бъде направено така, както той го иска. Понякога харесва неща, които са грозни и са лишени от абсолютно всякаква логика. Харесва ги, но и той не знае защо точно ги харесва. Друг път осъзнава, че нямат смисъл и се оправдава с това, че не разбира и именно заради това е наел професионалист. Искат да бъдеш гъвкав, за съжаление лавинообразното развитие на технологиите и силната конкуренция „разглези“ страшно много клиентите – те очакват, че ВСИЧКО може да бъде направено и то много бързо. Очакват да могат да са в контакт с теб почти 24 часа / 7 дни в седмицата, да получават работни прегледи за коментари няколко пъти на ден и да си готов да направиш десетки варианти и поправки на „финалния“ продукт.

В крайна сметка обаче архитектите и дизайнерите не са просто едни драскачи, от които имаме нужда единствено и само, за да нарисуват нашите идеи и да  заверят проекта си в общината. Тези хора са тук, за да ви помогнат, да направят съществуването ви удобно. Много често те ще се опитат да ви възпитават, коригират, водят и учат. Не се дърпайте. Както вие искате да бъдете изслушани и разбрани, така трябва да приемете същото и от обратната страна. Процесът е двустранен. Като в любовта :)

Павел Янев | architect | All in Studio

Comments

  1. Е. Георгиева says

    Въпреки категоричното ми възхищение от ваши проекти /и особено от Джинджър Бейби/, мнението ви ще тежи повече, ако се опитате да не обЕснявате, а простичко да обяснявате :-).

Вашият отговор на Е. Георгиева Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


Please type the characters of this captcha image in the input box

Please type the characters of this captcha image in the input box

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>