Офисите на 21 век

Колко време от живота си прекарваме в работа и обръщаме ли внимание къде работим? С тази си тема ще поговорим за офисните пространства за всички сетива – през култовите офиси и малко по-различните такива.

В един от първите си постове засегнахме темата за офисите, офисната култура и новите тенденции в тази сфера. Наблегнахме на новата вълна от „мобилни“ офиси и по-конкретно най-новата услуга в България – наемане на бюро в общо пространство, предоставяна от нашите приятели Бетахаус.

Днес ще поразсъждаваме за офисите като цяло. Повече от всякога офисът е място за среща и съвместно пребиваване. Комуникацията и работата в мрежа и екип са решаващи за успеха на тази пресечна точка на знанието. И сетивното преживяване придобива все по-голямо значение за служителите, клиентите и деловите партньори.  „Култът“ около офиса го превръща в истински символ на фирмената култура, запазената марка на компанията.

Работните места :

Несъмнено помещенията са възел от енергия, която въздейства върху нашия душевен и физически комфорт, нашата мотивация и работоспособността ни. Вдъхновяващата работна среда вдъхва сили и желание за всякакъв вид труд, особено когато не е само уникална, но и експресивна, накратко: култов офис! Когато възторжено показваме на приятелите си снимки от работното си място, все едно е новообзаведеният ни апартамент или хотелът от ваканцията ни, то това е сигурен белег, че мястото е култово. Офисът се е превърнал в средище на идентификацията. В това е и неговият потенциал! Първото и най-важно нещо в един офис са работните места. Най-важни са работещите. Те са двигателят, който движи компанията. Всеки работодател, разбрал този факт, би се радвал на успех, независимо в коя сфера е бизнеса му. Мотивираните служителите са най-добрите служители. Те не само създават добро настроение, но и постигат изключителни резултати и при определени условия остават „верни“. Това също е важен аспект на офиса, защото в глобализирания свят възможностите за житейска и професионална реализация за разнообразни, а творческите личности – мобилни.

Дизайн :

Днес дизайнът вече не е маргинално явление, а е проникнал в почти всички сфери на ежедневието. Било то телефонът, креслото, планинският велосипед или опаковката – при всеки продукт естетическите критерии играят важна роля. Затова можем да говорим дори за естетизация на ежедневието. При това понякога дизайнът се набива на очи на сцената, а често пък въздейства „само“ несъзнателно. Това важи и за пространственото оформление: впечатленията от заобикалящата среда провокират емоции и мисли, които действат в нас. Терминът за това е „емоционален дизайн“.

Корпоративна идентичност :

„Всичко, което остава в разума ни, преди това е било в сетивата ни.“, пише Ханс Рудолф Йост в книгата си „Фирмена култура“. Това е в сила в същата степен и за корпоративните ценности. Ако само ги четете, ще възприемате много по-малко гещалт, отколкото ако те са видими в офиса: в архитектурата, в пространственото оформление и в мебелировката. Например: ако сред ценностите на дадена фирма са качеството, новаторството и удоволствието, това трябва да се отразява и в помещенията: висококачествено обзавеждане, новаторско, необичайно и шеговито оформление. Ако не е така, човек би се усъмнил в достоверността на ценностите, а с това и на фирмата, защото още с пристъпването на прага човек си прави изводи за културата на цялата фирма. Това има и една много положителна страна: офисите са оптимално подходящи за непосредствено изживяване на фирмените ценности и култура. Така те се превръщат в същностна част на корпоративната идентичност. При това ролята на култовите офиси е разпознаваема на пръв поглед.

Офисът като място за срещи:
Наблюдението, че в днешната икономика на познанието сътрудничеството и работата в мрежа стават все по-важни, не е само личен опит, но и резултат на проучвания като например на американските консултанти Катлет и Хадън и на германеца Ролф Берт: компаниите, форсиращи работата в мрежа и допълващия директен подход между колегите, са значително по-проспериращи. Който продължава да упорства на егоистичното отношение „контра“ към повишаването на производителността, е обречен да остане на сухо. Междувременно резултатът стана ясен: резултатността на работата в екип бие индивидуалния труд. Доказуемо повечето идеи се генерират от самите служители в компаниите: според проучване на IBM делът им е 41 %. Само 17 % от идеите идват от отделите за изследователска и развойна дейност, а 12 % – от академичните среди. Следователно творческият потенциал на собствените служители е огромен и просто изисква комуникация и обмен. А помещенията за срещи ги стимулират: всякакви свободнодостъпни столове, пултове, мебели за облягане или дори басейн! Естествено кошницата с плодове и добре обзаведената кухня също са от полза.

Офисът на бъдещето:


Oфисът на бъдещето е място за среща и съвместно пребиваване. Въпреки или именно, заради ставащата все по-виртуална и по-мобилна работна среда, такива материални места са необходими. Те са пресечни точки на знанието и таланта. Те създават опора, изразяват ценности, създават възможности за срещи и лични разговори, както и идентифициране с фирмата. Затова оформлението на офиса се превръща в капитален инструмент за мениджмънта на утрешния ден. Работната среда с идеален дизайн, приютяваща и презентационни и информационни технологии, допускаща спонтанност и признаваща индивидуалността като силна страна на екипа, стимулира комфорта и производителността. Бюрото на бъдещето е разнолико и е привлекателно място за среща и сътрудничество.

В следващата тема продължаваме с по-ефективното и ергономично използване на офис площите.

Павел Янев |architect| ALL in | Studio

Comments

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


Please type the characters of this captcha image in the input box

Please type the characters of this captcha image in the input box

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>